- Komerční sdělení -finance
DomůFinanceCestovní na železnici se v září zvyšovat nebude

Cestovní na železnici se v září zvyšovat nebude

Ministr dopravy Ľubomír Vážny na výzvu premiéra Roberta Fica pozastavil návrh na zaokrouhlení cen jízdného v osobní železniční dopravě.
Železniční společnost Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s., provozující osobní železniční dopravu, plánovala upravit tarify za jízdenky převážně směrem nahoru od září. Ministerstvo dopravy rozhodnutí zdůvodnilo tím, že železniční společnost navrhovala převážně zvýšení tarifů jízdného, ​​na čem se nedohodli. Podle resortu dopravy zvyšování cen osobní železniční dopravy se neuskuteční i kvůli pokračující hospodářské krizi.

Předseda vlády dal 22. července ministrovi dopravy pokyn, aby jakýkoli návrh na zdražení jízdného stáhl z přípravného řízení a ani jej nepředkládal k dalšímu posouzení či dokonce k zasedání vlády. Jak dále agenturu SITA informoval Tiskový a informační odbor Úřadu vlády SR, premiér nesouhlasí s tím, aby se v osobní železniční dopravě od září letošního roku zvyšovaly ceny jízdného a navíc považuje za naprosto nepřijatelné, aby v době krize takové opatření postihlo sociálně nejzranitelnější skupiny, jako jsou důchodci. Předseda vlády zároveň v této souvislosti upozornil, že vláda železnicím také pomáhá přežít krizové období a na posledním zasedání před prázdninami schválila dva legislativní návrhy, jejichž důsledkem bude mimo jiné snížení nákladů ZSSK Slovensko. „Z těchto důvodů premiér ujišťuje, že k žádnému zdražování jízdného na železnicích letos nedojde,“ konstatovalo stanovisko.

ZSSK Slovensko v prohlášení 23. července akceptovala stanovisko premiéra, který se postavil proti úpravě jízdného na železnici. „Osobní železniční doprava je financována jako výkon ve veřejném zájmu, a tedy stát rozhoduje o výši jízdného, ​​a tím io výši úhrady za objednané výkony. Hlavním motivem Železniční společnosti Slovensko předložit návrh na úpravu jízdného bylo zaokrouhlení částek v eurocenících na jedno desetinné místo, čím by se železnice zbavily manipulace s nejmenšími mincemi,“ uvedl pro agenturu SITA mluvčí ZSSK Slovensko Miloš Čikovský. Dalším problémem podle něj byly automaty na prodej jízdenek, které nedokážou pracovat s jedno a dvoucentovými mincemi.

Při přechodu na eura bylo cestovní zaokrouhleno směrem dolů na pěticentovou hodnotu, a tím cestovní v automatech bylo o něco levnější než v platném ceníku. Průměrné zvýšení navrhovaných ceníků je jen o 0,9 procenta, což představuje zvýšení příjmu z regulovaného jízdného 222 tis. eur, přičemž roční plánované tržby společnosti jsou 87,6 milionu. eur. Cestovní na železnici se neupravovalo od roku 2004, v důsledku čehož ekonomicky oprávněné náklady od roku 2004 vzrostly o 10 procent, což představuje 26,7 milionu. eur. Zatímco navrhované zaokrouhlování cen mělo být provedeno především směrem nahoru, zaokrouhlování cen při přechodu na euro na přelomu let se uskutečnilo směrem dolů.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek